Vandaag is de zomertijd in gegaan. Dit betekent dat we een uurtje ‘korter’ slapen, omdat de klok in het voorjaar een uur vooruit gaat (superhandig ezelsbruggetje!).

Zelf heb ik ontzettend veel moeite met dat ene uurtje ‘minder’. Ik heb nog slaap als m’n wekker ’s ochtends gaat, ik heb later trek om te eten, ik ga in de avond laat naar bed. Kortom: m’n hele biologische klok is in de war. Maar goed, ik kom daar wel overheen. Waar ik me meer zorgen om maak, zijn m’n kinderen. Alles in hun dagritme schuift namelijk een uur naar voren. Etenstijd, bedtijd, de tijd dat ze op moeten staan. Daarnaast lijkt het ook nog eens langer licht te zijn.

Ze krijgen waarschijnlijk een uurtje later pas trek om te eten, ze hebben nog laaaaaang geen slaap als het bedtijd is en worden misschien wel een uurtje later wakker de volgende dag. Maar hoe zorg je er nou voor dat je kinderen hun nieuwe ritme goed oppakken?

1. Elke dag een kwartiertje eerder…

….naar bed. Abrupte veranderingen werken niet bij mijn kinderen. Bij mij overigens ook niet. Geleidelijke verandering heeft mijn voorkeur, maar helaas hebben we niet altijd de luxe om alle zaken in het leven geleidelijk te veranderen. De omschakeling van winter- naar zomertijd (en andersom) is zo’ n abrupte verandering. Als ouder kun je daar wel rekening mee houden. De week, voordat de zomertijd ingaat, probeer ik mijn kinderen elke dag een kwartiertje eerder naar bed te brengen. Net zolang totdat ik ze uiteindelijk een uur eerder naar bed heb gebracht. Hiermee verschuif je de bedtijd in geleidelijke stappen.

2. Volledige duisternis als het tijd is om naar bed te gaan

Het klinkt raar, maar investeren in goede verduisterende gordijnen in de slaapkamers is absoluut geen weg gegooid geld. Door de kamer bij het slapen gaan geheel te verduisteren, wordt de melatonine-productie op gang gebracht. Melatonine is een stof in de hersenen, dat zorgt voor ons slaap- en waakritme. Melatonine wordt op natuurlijke wijze in de hersenen aangemaakt als de lichtactiviteit om ons heen afneemt. Je krijgt dan dus slaap. Door de kinderen in een extra verduisterende ruimte te laten slapen, wordt de aanmaak van dit zogeheten ‘slaaphormoon’ dus gestimuleerd. Dit helpt bij het sneller in slaap vallen, ook al is het buiten nog hartstikke licht.

3. Licht bij ontwaken

Kinderen die een vast ritme hebben of gewoon een bepaalde hoeveelheid slaap per nacht nodig hebben, kunnen bij het intreden van de zomertijd moeite hebben met wakker worden in de ochtend. Voor hen lijkt het dan alsof ze een uur eerder moeten wakker worden. De slaapkamer vullen met licht heeft dan een versnellend effect. Dit helpt namelijk bij het resetten van de biologische klok. Niet meteen natuurlijk, maar stukje bij beetje past de biologische klok zich dan aan aan de lichtprikkels in huis, die nu een uur eerder komen. De blootstelling aan licht in combinatie met lichamelijke activiteit zorgt ervoor dat je biologische klok meegaat in het nieuwe ritme en je kind uiteindelijk gewend is geraakt aan het nieuwe waakritme.

4. Rust in huis

Dat is sowieso belangrijk op het moment dat de kinderen naar bed gaan, maar bij het verschuiven van de klok nog eens extra. De zomer is een drukke periode. Als het langer licht is of het weer is beter is er bij ons meer aanloop. Daarnaast zijn er ook gewoon meer mensen buiten en is het drukker op straat. In de winter zitten mensen toch meer binnen en wordt het buitenleven een paar maandjes ‘on hold’ gezet. Rust creeeren in huis om deze overgang een plekje te kunnen geven bij de kinderen is daarom essentieel. Je kunt daarbij allerlei hulpjes gebruiken, zoals rustgevende muziek of heel simpel een boek voorlezen. Van voorlezen worden kinderen namelijk rustig.

5. Is de overgang naar de zomertijd nu echt zo’n probleem?

Ik denk dat veel ouders met kleine kinderen moeten wennen aan de overgang van winter- naar zomertijd en andersom. Maar als ik moet kiezen, is voor mij persoonlijk de overgang van winter- naar zomertijd wel de favoriet. Aangezien mijn kinderen altijd vroeg wakker worden en hun biologische klok daarop ingesteld is, kan de overgang naar de zomertijd erbij helpen dat ze een uur later wakker worden. Dus in plaats van 6.00 uur om 7.00 uur. Dat is in het meest gunstige geval. Voor mij persoonlijk is dat geen issue. Doordeweeks gaat mijn eigen wekker om 6.00 uur, dus is het wel fijn als ik nog even wat tijd voor mezelf heb, voordat de kinderen wakker worden. Maar aan de andere kant moet dit ook niet overschat worden. Er zijn natuurlijk ook allerlei externe factoren, die het waakritme van je kinderen beïnvloeden. Ik noem maar de vogels die steeds eerder beginnen te fluiten, de dagen en nachten die wel eens warmer dan gebruikelijk kunnen zijn en ga zo maar door.  Allemaal factoren, die van invloed kunnen zijn op het slaapritme van je kind, maar ook op die van jezelf.

Heeft jouw kindje moeite met de overgang naar de zomertijd? Hoe los jij dit op? Laat je tips achter in de reacties!

 

 

Deel dit bericht!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •