Zoals ik al eerder schreef, heb ik 2016 ervaren als een bijzonder zwaar jaar. Niet negatief zwaar, maar wel zwaar. Ik heb in het afgelopen jaar veel nieuwe dingen gedaan, waar ik nu een beetje mijn draai in heb gevonden. Voor mijn gevoel moest ik in 2016 veel ballen in de lucht houden. Ik heb ook een aantal dingen niet meer gedaan, die ik wel had willen doen. In 2017 ga ik dat anders doen. Zelf geloof ik niet in goede voornemens. Ik heb ze ook nooit. Dat ik zeg dat ik in 2017 dingen anders ga doen, is ook geen goed voornemen. Het is iets wat ik ook echt ga doen.

1 januari

Ik vind 1 januari altijd een ijkpunt. Het start van een nieuw boekhoudkundig jaar. Het nieuwe begin van een jaar, waarin je allerlei zaken op een rijtje kunt zetten. Wat ging goed? Wat ging minder? Wat kan anders? En hoe ga je dat doen met de ervaring die je in het afgelopen jaar hebt opgedaan?

Goede voornemens zijn vaak gedoemd om te mislukken. En terecht. Het is een voornemen en vaak blijft het uiteindelijk ook bij een voornemen. Als je iets wilt bereiken, zoals afvallen of stoppen met roken, moet je eerst bij jezelf de figuurlijke ‘knop omzetten’. Er moet iets in je gebeuren, waardoor je het van binnen ook wilt. Er komt een moment dat je denkt: En nu is het genoeg en ga ik er wat aan doen. Dat is het moment dat de knop dus om gaat. De knop die tussen je oren zit. Dat kan ook op 6 april zijn of op 4 september. Het is dan veel aannemelijker dat je dat ook volhoudt en uiteindelijk gaat bereiken. Want de knop is om gegaan.

Maar goed, wat ga ik nu anders doen in 2017? Wat ik anders ga doen, heeft alleen betrekking op mijn ‘blogleven’. Ik vind dat ik daar sinds de start van mijn blog veel te weinig aandacht aan heb besteed. En als ik dat in het komende jaar op deze manier doorzet, kan ik maar beter stoppen met bloggen.

Hoe het allemaal begon…

In augustus 2016 heb ik mijn blog live gezet. Ik was toen al sinds maart bezig met het bouwen van mijn website. Dat heb ik zelf gedaan. Terwijl ik absoluut geen verstand heb van websites bouwen. Ik heb een domeinnaam aangemaakt en gegoogled hoe ik het beste een website kan maken en vullen. Ik heb Youtube-filmpjes gekeken, WordPress handleidingen gelezen en stap voor stap mijn website gevuld. Dat was een verschrikkelijk tijdrovende klus, omdat ik ontzettend zoekende was. Maar als ik aanpassingen aan mijn website wil doen, ben ik niet afhankelijk van iemand anders. En dat vind ik wel fijn. Omdat ik in de afgelopen maanden nog erg zoekende was, heb ik dus minder tijd kunnen besteden aan het vullen van mijn blog met inhoud. Ook daar heb ik nu wel ideeën over.

Regelmatiger publiceren

In 2017 wil ik regelmatiger publiceren. Minstens 1x per week. Ik wil nog wel een vaste dag waarop ik publiceer, maar ik weet nu al dat ik dat niet kan waarmaken. Dus het streven is om 1x per week te publiceren. Welke dag of dagen dat zijn, weet ik nog niet. Ik denk ook dat ik in mijn website statistieken moet kijken naar de dagen en tijden, waarop mijn website het meest wordt bekeken. Daar zou ik dan handig op moeten inspelen.

Inhoudelijker publiceren

Wat ik nu schrijf, is vooral erg persoonlijk. Mijn streven is om meer inhoudelijke blogs schrijven. Naast het persoonlijke dus ook blogs over specifieke onderwerpen. Dat betekent dat ik me meer moet verdiepen in bepaalde onderwerpen. Welke dat zijn, weet ik nog niet. De titel en de ondertitel van mijn blog zeggen niet veel over de inhoud van mijn blog. Het bakent dus niet af waar de blog over gaat. Dit heb ik met opzet gedaan, omdat ik bij de start niet wist of ik wel voldoende inhoud zou kunnen vullen door mezelf te beperken tot slechts één onderwerp. Wat als mijn kinderen straks ouder zijn? Groeit mijn blog dan ook met ze mee? Ga ik het dan niet meer hebben over poepluiers in combinatie met mijn fulltime baan? Om mijn blog toekomstbestendig te laten zijn, moet ik dus een bredere doelgroep aanspreken en dus ook een bredere inhoud.

Vooruit werken

Ik neem het me elke keer voor en steeds komt het er niet van. Als ik met enige regelmaat wil publiceren, moet ik dus vooruit werken. In geval van drukte, crisis en gebrek aan motivatie of een writersblock moet ik dus al iets hebben liggen, dat ik met één druk op de knop kan publiceren. Of beter nog, zonder druk op de knop. Door middel van ingeplande publicaties.

Meer aansluiting zoeken bij mijn doelgroep

Ik ben iets korter dan een half jaar online. De statistieken van mijn website vind ik persoonlijk niet heel geweldig. En dat kan ook niet, want ik ben namelijk net begonnen. Mijn website moet groeien op basis van de content die ik publiceer. En daar heb je geduld voor nodig. Wel probeer ik een rode draad te vinden in mijn website-statistieken. Hoe doe ik dat? Dat doe ik door elke maand een analyse te maken van de activiteiten op mijn website. Wie bezoekt mijn site (geslacht, leeftijd)? Wie bezoekt mijn website voor de eerste keer? Hoe komen ze op mijn website? Wie keren er elke keer weer terug naar mijn website? Welke pagina’s worden het meest bezocht? Welke berichten worden het meest gelezen en ga zo maar door. Dat is allemaal informatie die ik uit mijn website statistieken kan filteren. Daardoor krijg ik meer inzicht in wie mijn doelgroep is. En waar de doelgroep in geïnteresseerd is. Op basis daarvan kan ik dus meer schrijven dat aansluit bij de interesses van degenen, die daadwerkelijk mijn blog bezoeken.

Meer mensen bereiken

Groeien, groeien en nog meer groeien. Dat wil ik met mijn blog. Mensen bereiken. En dan zoveel mogelijk. Ook daar ga ik in 2017 nog sterker op inzetten. Bloggers zoeken regelmatig samenwerkingen door andere bloggers een gastblog te laten schrijven. Of bieden de mogelijkheid om andere bloggers hun blog te laten promoten via hun website. Dat zijn allemaal kansen om mensen te bereiken, die je via je eigen blog niet bereikt. Om eerlijk te zijn, wist ik niet dat deze mogelijkheid bestond. Het is een soort ‘bloggers steunen bloggers’-principe. Met name bedoeld om het bereik en de bekendheid van je blog te vergroten. Daar ga ik in het komende jaar zeker gebruik van maken. En wellicht dat andere bloggers ook de kans krijgen om hun blog via mijn website onder de aandacht te brengen.

De balans opmaken

In augustus 2017 bestaat mijn blog een jaar. Dat is dus een goed moment om de balans op te maken. Hoeveel bezoekers heb ik in een jaar bij elkaar weten te sprokkelen? En wat voor bezoekers zijn het? Waar zijn ze in geïnteresseerd? En waar zijn ze juist niet in geïnteresseerd? Dat creëert voor mij weer de mogelijkheid om de onderwerpen waar ik over schrijf aan te scherpen om mijn doelgroep daarmee nog beter te bedienen.

Wat ik absoluut niet ga doen

Schrijven over onderwerpen, waar ik niet achter sta. Je leest het vaak. Bloggers die gesponsorde artikelen schrijven over van alles en nog wat. Begrijp me niet verkeerd: dat zou ik ook wel willen. Betaald bloggen. Maar niet ten koste van alles. Als ik over een positieve ervaring blog, zoals eerder over de Dr. Estivill slaapmethode of het Choices-systeem heb ik dit altijd zelf eerst uitgeprobeerd. En heb ik het ook daadwerkelijk als positief ervaren. Kanttekeningen zal ik er altijd bij vermelden. Ik zou dus nooit op een positieve manier over iets kunnen schrijven, dat ik sowieso niet zelf heb uitgetest, waar ik een slechte ervaring mee heb gehad of waar ik niet achter sta. Ik heb het geluk dat ik naast mijn reguliere werk blog en dat ik het ook leuk vind om te doen. Ermee verdienen, zal dan ook geen hoofddoel zijn van mijn blog. Het zou natuurlijk wel leuk zijn. Wie weet wat de toekomst zal brengen.

Deel dit bericht!
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •  
  •